Logo
تاریخ : شنبه 8 آذر 1393
کد 474

مراسم تودیع و معارفه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد

دکترفرهادی: دانشگاه ها باید به سمت کارآفرینی حرکت کند

وزیر علوم با اشاره به ایجاد تحول در حوزه علم و دانش گفت: باید تعداد دانشگاه‌ها، دانشجوها و رشته‌ها را براساس نیاز جامعه مشخص کنیم و این جزو مطالبات رهبری است.

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، دکتر محمد فرهادی وزیر علوم در جلسه تکریم محمدعلی نجفی سرپرست سابق  این وزارتخانه و معارفه وزیر علوم جدید بر تعامل، همکاری و همراهی با مجلس، شورای عالی انقلاب فرهنگی، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، مراجع و علما، معاونت علمی ریاست جمهوری تاکید کرد.

 وی با بیان آشنایی خود با آموزش عالی  کشورو همچنین شخص دکتر نجفی افزود: از رئیس دولت تدبیر و امید باید تشکر کنم که من را برای تصدی این مسئولیت در نظر گرفتند و با مطالعه ای که در حوزه برنامه های علم و فناوری داشتم و اسناد بالادستی که بررسی کردم امیدوارم این راهی را که شروع شده ادامه دهم .

وزیر علوم اظهار داشت: دو رویکرد اصلی در نظام آموزش عالی را باید دنبال کنیم، اولین رویکرد، تربیت نیروی انسانی کارآمد و دومین کارکرد، گسترش مرزهای دانش، آن هم دانشی که ثروت‌آفرینی بالایی دارد.

 وی ضمن تاکید در ایجاد تحول در دانشگاه‌ها افزود: دانشگاه باید به سمت کارآفرینی برود و به دانشگاه نسل سوم تبدیل شود، یعنی کارآفرینی و ثروت‌آفرینی را دنبال کند.

دکتر فرهادی اظهار داشت: باید با تمام ظرفیت، اقتصاد مقاومتی و اقتصاد دانش‌بنیان را دنبال کنیم و از تمام ظرفیت  ها برای این موضوع استفاده کنیم.

دکترفرهادی اضافه کرد: دانشگاه کارآفرین به عنوان موتور محرکه نظام آموزش عالی است. ما باید بازبینی رشته‌های تحصیلی و همچنین رشته‌های موردنیاز را مورد توجه قرار دهیم.

دکتر فرهادی گفت: مقاوم‌سازی اقتصاد ملی شاید خیلی به مجموعه ما برنگردد ولی در رابطه با اقتصاد دانش‌بنیان نقش بسیار مهمی داریم و باید با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام می‌دهیم در این راستا قدم برداریم.  

وی در ادامه با اشاره به آمارهای پژوهشگاه‌ها، موسسات، دانشجویان و دانشگاه‌ها بیان کرد:‌ سالانه حدود یک میلیون فارغ‌التحصیل وجود دارد که اگر بخواهیم برای اشتغال آنها سرمایه‌گذاری کنیم، هزینه بسیار زیادی باید پرداخت کنیم. دانشجویان باید بتوانند اشتغال‌زایی کنند و ما باید شرکت‌های دانش‌بنیان را توسعه دهیم و طوری برنامه‌ریزی کنیم که علم و دانش در دانشگاه‌‌ها باعث ثروت‌آفرینی شوند.

وی افزود: توسعه غیرهدفمند آموزش عالی، اتلاف بودجه و نیروی انسانی است. باید تعداد دانشگاه‌ها، دانشجوها و رشته‌ها را براساس نیاز جامعه مشخص کنیم و این جزو مطالبات رهبری است.

 وی گفت:  بایدانگیزه‌هایی که کم شده، به دانشگاه‌ها بازگردد و نشاط و پیشرفت در حوزه آموزش عالی ایجاد شود .

 وی ادامه داد: برای ما تحول در نیروی انسانی و رشته‌های علوم انسانی به شدت مورد توجه است و امیدواریم با همکاری و همراهی پتانسیل‌های عظیمی که وجود دارد بتوانیم وظیفه خود را به خوبی انجام دهیم و باعث یک تحول علمی شویم.

گفتنی است در ادامه این مراسم، حکم دکترفرهادی توسط  دکترجهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور به وی اهدا شد .



  • نوشته شده
  • در شنبه 8 آذر 1393
  • ساعت 01
  • توسط روابط عمومی
  • تعداد بازدید 2025
نظرات شما
captcha refresh